Wandelweekend Schiedam 2018

21-05-2018

De RWV organiseert tweejaarlijks een internationale (snel)wandelevenement in het Schiedamse Beatrixpark. Op 19 mei begon het allemaal met de Schie- en Delflandtocht. Deze recreatieve wandeling van 5, 10, 15 of 25 kilometer trok 519 wandelaars. Dat leverde zo veel drukte op dat de toegang tot de parkeerplaatsen in het Beatrixpark zelfs enige tijd moesten worden afgesloten. Om 12:00 uur startte 56 wedstrijd- en prestatiewandelaars aan het ‘hoofdnummer’. Burgemeester Lamers van Schiedam loste het startschot.

De wedstrijd over 24 uur en de Continental Centiurion wedstrijd worden gecombineerd. Binnen 24 uur 160,934 km (exact 100 mijl) afleggen was het doel voor velen. 18 lukte het waarvan 10 voor de eerste maal. Zij werden met die prestatie Continental Centurion (CC462-CC471). Birger Coulier won de 100 mijl wedstrijd in 20:16:40. Een bijzondere prestatie werd geleverd door Paul Jansen die een tussentijd van 11:21:35 noteerde op de 100 kilometer. Daarmee kreeg Paul de titel Honderdman (H77). Richard McChesney wist uiteindelijk de meeste afstand te wandelen: 185,129 km.

Terwijl de 24 uurswedstrijd plaatsvond werden ook wedstrijden over andere afstanden gehouden. Een compleet overzicht en de uitslag vind u op http://www.rotterdamsewandelsportvereniging.nl/index.php?page=uitslag-ww-2018

Bij de 50 mijl (80,467km) werd gewonnen door Remy van den Brand. 21 deelnemers liepen de 50 mijl binnen 12 uren. 15 van hen deden dat voor het eerst. Zij werden zodoende Kennedy Vriend (KV461 -KV475). Gedurende dit drukke weekend waren er zodoende vele hoogtepunten te melde. Nieuw was de wedstrijdregistratie via chips. Alle rondetijden werden voortdurend geregistreerd door matten op de finishstreep. De prestaties van de deelnemers waren via dit systeem via internet te volgen. Leuk voor belangstellenden in en buiten ons land. De enorme inzet van vele (ruim 40) vrijwilligers maakte de mooie prestaties van de deelnemers mogelijk. Maar, zonder de uiteindelijk goede inzet van de gemeente Schiedam had het er ook allemaal anders uit gezien. In de voorbereiding, bij de vergunningsaanvraag werd er prima rekening gehouden met onze wedstrijdrond. Zelfs de planning van asfalteringswerkzaamheden werd afgestemd op het Wandelweekend. Maar onderhoud aan die ene brug, die toch echt in de wedstrijdronde was opgenomen, die werd niet goed gecoördineerd. In de overtuiging dat de weggehaalde brug niet die brug was waar onze secretaris vasthouden over bleef communiceren zei men “Nee hoor, er is voor u geen probleem.” Toen bleek at er wel een probleem was werd er ook snel en goed gewerkt aan een oplossing. Zodoende lag er speciaal voor de wedstrijdwandelaars een pontonbrug. Een prima oplossing! Hij was zo goed dat menigeen van mening was dat deze tijdelijke brug prettiger was dan de oude verwijderde brug.

Een fotoreportage vindt u hier: https://myalbum.com/album/L1SAbPMSIHhc