53e Nijmegen-Rotterdam

17-09-2018

Het was stralend weer om elf uur op 15 september in het Nijmeegse Kronenburgpark. Ruim honderd mensen staan verzameld vanwege de start van de 53e Nijmegen-Rotterdam. 74 van hen vertrekken klokslag 11:00 voor de wandeling naar Rotterdam van 160 kilometer. Terwijl de wandelaars de Waal oversteken gaat de familie die de deelnemers uitzwaaide huiswaarts en gaat de verzorgingsploeg verder met hun taken… zorgen dat zoveel mogelijk deelnemers de finish gaan halen.

In het eerste uur van Nijmegen-Rotterdam valt er een korte maar hevige regenbui. De bui gaat snel weg en daarna zien we nog regelmatig dreigende donkere wolken. Maar de neerslag is slechts minimaal gelukkig. In de loop van de uren wordt het weer beter en de laatste uren is het zelfs aangenaam warm te noemen. De route is op een paar plekken aan last-minute veranderingen onderhevig. Dat komt door afsluitingen die in de laatste twee weken plaatsvonden. Nergens was dat een probleem. Er hoefde ook niet te worden omgelopen gelukkig. De grootste verandering van de route was vooraf gepland. Dat was een route langs Fort Jutphaas in plaats van saaie weg langs de kantoren van Nieuwegein. Die route gaan we ook in 2019 gebruiken, want men was daarover zeer te spreken.

Vanaf de eerste etappe was het mogelijk om het geplande schema aan te houden. Een enkele wandelaar moest er hard aan trekken om op tijd bij de rusten te zijn. Soms was dat de reden dat men besloot om te stoppen. Uiteindelijk stopte 6 deelnemers van de 74. Daarbij waren debutanten en ervaren wandelaars. Het moment van stoppen is verdeeld over de complete route. Ook de reden om te stoppen was uiteenlopend. Vrolijk kletsend liepen de wandelaars hun kilometers. De verzorgingsploeg was met een gevarieerd verzorgingsschema steeds langs de route op de vaste plekken. Ook de route markeerder hadden met het droge weer een ‘makkelijke’ klus.

Restaurant ‘Het Leersumseveld’ had enkele zaken anders aangepakt dan wij gewend waren. Dat was omdat Gea Boonzaaijer na ca. 20 jaar niet meer onze gastvrouw was. Ze heeft de zaak overgedaan aan de volgende generatie.

Na het eten in Leersum op ca. 60 km gaan we door de nacht en het donker. Slaap bij wandelaars en medewerkers doet z’n werk, maar er zijn geen grote problemen. Gelukkig komt de ochtend als we richting Oudewater lopen. Voor velen is dan de slaap wel achter de rug. De RWV-verzorgers bakken ei met spek en dat is een pittige klus voor zo veel belangstellenden. Bij de laatste rustpost in Waddinxveen zijn alle overgebleven 68 wandelaars op tijd binnen. Zelfs de achterste deelnemer kan er 15 minuten rusten voordat er weer gezamenlijk wordt vertrokken voor de laatste etappe. 2,8 km voor de finish verzamelen de eerste wandelaars zich totdat de marsleiding het sein geeft dat de groep kan vertrekken naar de finish. De wandelaars die ietsje later op dat punt aankomen gaan ook vlot door. Om 16:02 uur komen de wandelaars in het Kralingsebos, bij de finish. Annie van der Meer loopt voorop met in haar handen de RWV vlag. Zij werd daarvoor gevraagd omdat ze 35 maal deze monsterwandeltocht uit liep. De fitheid Jaap Visser (81 jaar) was opvallend. Menig jongeman leek meer aangeslagen door de 160 kilometer van Nijmegen naar Rotterdam in 29 uur. Alle finish-ers gefeliciteerd met jullie prestatie. Alle vrijwilligers BEDANKT voor jullie enthousiaste inzet. De 54e Nijmegen-Rotterdam is gepland op 21 en 22 september 2019.

Bekijk <HIER> de foto's van onze fotograaf!