72 van 81 deelnemers lopen Nijmegen-Rotterdam uit

22-09-2013

81 wandelaars gingen op 21 september om exact 11:00 van start voor de 48e Nijmegen-Rotterdammars van 160 km. Negen deelnemers moesten onderweg opgeven. De 72 wandelaars die in Rotterdam de finish haalde deden dat bijzonder vlot.

Start

Met 68 namen op de lijst met voor-inschrijvingen en een aantal afmeldingen zorgde de na-inschrijvers voor een meevaller. Vorig jaar startte 93 wandelaars en vielen er 13 uit. Gemiddeld waren er in de laatste tien jaar 78 deelnemers. Met 81 deelnemers dit jaar kunnen we tevreden zijn. Terwijl de deelnemers en belangstellenden elkaar begroeten smeert de verzorgingsploeg de boterhammen. Buiten worden de tassen verzameld in de vrachtwagen. Europepallet had als sponsor gezorgd voor een vrachtwagen voor het transport van tassen en andere zaken. Het weer was grandioos. Alles lijkt op zo'n moment te kloppen. Voor de start werd in stilte twee overleden wandelvrienden herdacht. Alie Pleging overleed op 17 september en liep zelf vier maal Nijmegen-Rotterdam. Wim Timmer overleed op 4 augustus, liep 17 maal Brussel-Rotterdam en was erelid van RWV. De klokken van de Stevenskerk, die markeerden dat het elf uur ging worden maakten het stiltemoment bijzonder. Goed gestemd ging iedereen op pad.

Verzorging

De verzorgingsploeg had een bijzondere uitdaging. Jarenlang verzorgde Sico Wiekeraad de schema's, inkoop en planning. Nu was er dus extra alertheid en overleg onderling. Natuurlijk gingen zaken wel eens niet optimaal. Een voorbeeld was dat bekers om vla in te doen in wagen 2 helemaal achterin lagen opgeborgen toen wagen 1 die bekers snel moest hebben. De deelnemers hebben dat waarschijnlijk niet gemerkt en dat is een groot compliment aan de vrijwilligers.

Weer

Bij de start was het al lekker weer om te wandelen. Een zonnetje, maar wel bewolkt. 18-20 graden werd het ongeveer met niet veel wind. 's nachts koelde het af, maar echt koud werd het gelukkig niet. In de loop van de zondagmorgen nam de bewolking en de wind wel toe, maar in de middag was er weer plaats voor de zon en waren de weersomstandigheden prima om te wandelen.

Schema

Bij deze 160km tocht is het schema van starten en lopen van groot belang. We willen 29 uur over de wandeling doen. Het is makkelijk om hier-en-daar wat minuutjes te verliezen en dan in 30 uur te finishen of nog later. Jaarlijks lukt dat en komen we rond 16:00 in Rotterdam. Maar zo mooi op schema als in 2013 liepen we bijna nooit. We vertrokken niet alleen steeds op schema. Ook de 'langzaamste' wandelaars hadden dan steeds kunnen rusten. Indien nodig had men bij de EHBO de voeten kunnen laten 'repareren'. Ook dat ging steeds vlot en degelijk. Organisatie maar vooral de goede prestaties van de deelnemers maakte er zodoende een ontspannen Nijmegen-Rotterdammars van.

Uitvallers

Hieronder een overzicht van deelnemers en uitvallers van de laatste jaren.
2001 78 12
2002 78 12
2003 80 12
2004 62 3
2005 85 0
2006 72 8
2007 77 6
2008 86 4
2009 72 9
2010 79 1
2011 75 7
2012 93 13
2013 81 9

Het aantal van 9 uitvallers is zoals u kan zien niet bijzonder hoog. Wel was er grote teleurstelling bij de organisatie, uitvallers en overgebleven wandelaars. De reden van uitvallen was zeer divers. De organisatie haalde niemand uit de tocht. Iedereen nam zelf de beslissing, en dat is best lastig! Dat gezondheid toch belangrijker is dan het uitlopen van Nijmegen-Rotterdam is een belangrijke reden om dan toch maar op te geven. Debutanten en mensen die vaker meededen vielen uit. Ook op een andere manier is er geen trend te zien. Voeten, maag, spierpijn, vermoeidheid of een combinatie van redenen was de motivatie die werd gegeven om te stoppen. Sneu, maar ook een reden om volgend jaar weer mee te doen.

Finish

De laatste etappe ging vlot. Bij de verzorgingspost bij PostNL op ongeveer 3km voor de finish verzamelden de wandelaars zich. Om 15:30 werd van daaruit als groep het laatste stuk afgelegd. Bij de finish werd traditioneel de RWV vlag door een bijzondere deelnemer of jubilaris gedragen. Toen Annie van der Meer de vlag aannam kreeg zij van de groep die achter haar liep een spontaan applaus. Duidelijk werd hoeveel respect men heeft voor haar 30e Nijmegen-Rotterdam en het bijzondere herstel van een extreme blessure het afgelopen jaar. Na binnenkomst om 16:05 kon men snel douchen en omkleden. Om 16:30 arriveerde de laatste deelnemer en enkele minuten later begon de prijsuitreiking en werd de 48e Nijmegen-Rotterdammars gezamenlijk afgesloten met deelnemers, vrijwilligers en belangstellenden.

Meer over Nijmegen-Rotterdam

Bij Verslagen op deze website verwijzen we u naar verslagen op Internet die gaan over de 48e Nijmegen-Rotterdammars.

Een fotoverslag kan u vinden via onze fotowebsite.

Iedereen die dit weekend mogelijk maakte: BEDANKT !