Wim van der Laaken overleden

17-11-2013

Zaterdag 16 november 2013 overleed Wim van der Laaken. Wim was gedurende meer dan een halve eeuw een veelzijdig wandelaar-bestuurder die met warmte en vriendelijkheid de wandelsport uitdroeg waar en wanneer hij dat kon.

Wim van der Laaken werd geboren op 22 april 1920.

Hij overleed zaterdag 16 november 2013

Wim was lid van RWV vanaf 4 januari 1972. Hij was zeer betrokken bij zijn wandelclub, zijn wandelsport en De Vierdaagse van Nijmegen.

Wim schreef (mee) aan enkele boekjes. Zelf schreef Wim een aardig boekwerkje in de serie Ken uw Sport. Hij wist namelijk waarover hij het had.

Maar ook was Wim mede auteur van ‘De Wereld Wandelt’ en maakte jarenlang na de Vierdaagse de statistieken van de Vierdaagse.

Op diverse manieren speelde Wim een rol bij RWV, onder andere bij jubilea. Toen hij in 1988 bij het 60 jarig bestaan als ceremoniemeester bij de receptie in Diergaarde Blijdorp zou optreden was er een tegenvaller. Vanwege gezondheidsproblemen moest Wim het rustig aan doen en werd die plaats overgenomen door Wil Dockters van Leeuwen.

Wim was vele jaren bestuurslid van de KNBLO, onder andere in 1990/1991 als (waarnemend) voorzitter. Wim was Erelid van KNBLO-NL.

De eerste Vierdaagse na de Tweede Wereld Oorlog was de eerste waaraan Wim meedeed. Toen hij in 2001 bij zijn 56e vierdaagse op de derde dag moest stoppen was dat voor hem een grote teleurstelling. Een jaar later liep hij vanaf dat punt die ene dag toch nog naar de finish. En, al die jaren daarna was hij aanwezig bij het wandelfeest, samen met zijn vouw Marti.

Dat Wim een bijzondere plaats innam bleek bij de eerste Vierdaagse Trainingstocht van RWV. Er is toen een straatnaambord met het "Van der Laakenplantsoen" gemaakt en onderweg neergezet. Uiteraard werd het ook in de routebeschrijving opgenomen.

Met respect, vriendschap en warmte zullen velen van ons nog lang terugdenken aan Wim van der Laaken.

We wensen Marti, familie en vrienden veel sterkte!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vrijdag 22 november werd in Leusden een bijeenkomst gehouden waarin Wim werd herdacht. In de volle aula van het crematorium werden in een aantal toespraken veel facetten benoemd van Wims leven en wandelloopbaan. Humor, sportiviteit en betrokkenheid waren de sleutelwoorden tijdens de sfeervolle plechtigheid en de best gezellige bijeenkomst na afloop van de plechtigheid.