Rhoonse Griendentocht 2013

31-01-2013

Van min naar plus is minder.

Op zaterdag 26 januari vriest het in de ochtend nog stevig, net als de voorgaande week. Het gaat in de loop van de dag sneeuwen en langzaam loopt de temperatuur op. Aan het einde van de dag gaat het zelfs licht dooien.

Vanwege de weeersomstandigheden kozen veel wandelaars voor een wat kortere afstand, of men bleef thuis. Die voorzichtigheid is goed te begrijpen. Uiteindelijk kwamen er 305 wandelaars die zaterdag naar Rhoon. De temperatuur bleef oplopen. Zondag dooide het serieus.

De temperatuur ging van min naar plus. Die regen leverde samen met de nog aanwezige sneeuw wandelpaden op waar de wandelaars moeite hadden om op te lopen. De tocht werd zo extra zwaar voor diegenen die kwamen. Meer wandelaars kozen die zondag voor hun veiligheid en kwamen niet naar Rhoon. Er waren duidelijk minder wandelaars dan we gewend zijn. 71 deelnemers op de zondag is uitzonderlijk. Veel respect voor de stoere wandelaars die deze editie wandelde. Begrip voor hen die thuis bleven. Hieronder kan u in een tabel zien hoevel deelnemers er per afstand meededen.

DAG 1 - zaterdag
Door de op sommige plaatsen verradelijk gladde ondergrond en doordat deze in de loop van de ochtend ook nog eens verdween onder een laagje van 2-4 cm sneeuw was het best lastig om lekker te wandelen. Diverse wandelaars gingen onderuit. Van de meeste valpartijen waren gelukkig de gevolgen beperkt. Zeker twee maal kwam een deelnemer echter in het ziekenhuis om te kijken of er wat was gebroken. Een van de deelnemers sneed zijn hand toen hij viel. We brachten hem, na EHBO naar het ziekenhuis waar men zijn duim met enkele hechtingen repareerden. De artsen stelde ook vast dat waarschijnlijk een bilspier was gescheurd of gekneusd. Door griendwerkers die toevallig vlak bij aan het werk waren werd een dame na een valpartij uit het griendengebied naar de metro gebracht zodat ze naar het ziekenhuis kon gaan. Daar werd een dubbele breuk aan haar pols vastgestel die na een pijnlijke behandeling in gips werd gepakt. We wensen hen een voorspoedige genezing toe.

DAG 2 - Zondag
Bizarre omstandighede. Temperatuur boven nul, maar toch glad en koud. Vooral ook door de soms stormachtige wind. De wandelaars die thuis bleven hadden misschien wel gelijk. Er deden zich gelukkig geen valpartijen voor met lichamelijke gevolgen. Sommige wandelaars kozen wel voor kortere afstand of gingen terug naar de start omdat wandelen niet te doen was. Het was dus best een spannende onderneming, die zeker niet zonder risico's was. Deelnemen aan de Rhoonse Griendentocht is niet alleen maar spannend. De natuur liet zich ook van alle mooie winterse kanten zien. Met al die sneeuw hadden de pijlers een grote klus. Geen krijtpijlen maar papieren pijlen ophangen is een groote klus. Met zes man werd die klus geklaard. De verzorgingsploeg zorgde voor koffie, thee, chocolade, soep, snoep en koek. Dat er op de verzorgingspost toilet beschikbaar is wordt zeer gewaardeerd door de deelnemers.

DEELNEMERSAANTALLEN:

Zaterdag 5km 10km 15km 20km 25km 30km 40km Totaal