Rhoonse Griendentocht 2014

26-01-2014

Op zaterdag 25 januari 2014 was het prima wandelen in Rhoon. Prima wandelweer: droog, pas in de middag een een beetje wind. 591 wandelaars genoten van de mogelijkheden van de Rhoonse Griendentocht. Een dag later werd er 'in de loop van de middag' regen verwacht. Gelukkig kwam de regen pas laat in de middag. De 487 wandelaars bleven droog. Alleen voor de vrijwilligers was er bij het opruimen van de verzorgingsposten een natte afsluiting.

Een foto-impressie van de zaterdag ziet u <HIER>. U kan aan de foto's zien hoe bijzonder het Griendengebied is. Uniek voor ons land. In ieder jaargetijde bijzonder. Nu, in deze milde winter ziet men een andere omgeving dan vorig jaar, toen het weer winters was en ijs en sneeuw de meeste wandelaars thuis liet blijven. Nu genoot men vollop. Ook het nieuwe stuk groen rond Hoogvliet is leuk geworden. Het ziet eruit als een echt heuvellandschap op een onverwachte plek. Zo kan het dus soms gaan.

Vanwege werkzaamheden aan de A15 zijn we grote stukken leuke route kwijt geraart, maar we hebben er ook al wat voor terug gekregen. Zo is het gebied ten zuiden van Rotterdam al lang 'in beweging'. Ook nu zijn er plannen met bijvoorbeeld de polder 'Buytenland', die niet alleen positief zijn. Hierover leest u meer op op: www.redpoldersrhoon.nl.

De regen in de voorafgaande dagen had veel wandelpaden wat modderig. Het 'slechtste stukje' route was vanwege werkzaamheden afgesloten. Deze lus van ongeveer 1200 meter kom men niet wandelen omdat men het griendhout aan het snoeien was. Dat is belangrijk, om het landschap te behouden. Maar omdat men tijdens de werkzaamheden tijdelijk bruggen weghaalt en paden blokkeerd kunnen wandelaars er niet door. Volgend jaar kunnen we dat rondje vast wel weer wandelen.

De deelnemersaantallen per afstand ziet u hieronder:

Afstand 5km 10km 15km 20km 25km 30km 40km Totaal

Zaterdag 11 110 144 103 114 51 58 591

Zondag 17 80 127 111 72 55 27 489

Totaal 28 190 271 214 186 106 85 1080

Om u een idee te geven wat het bovenstaande voor de organisatie onder andere betekend:

• ca. 5 kilo krijt om te pijlen
  • ruim 500 liter (gekookt) water
  • ongeveer 2 kilo koffie
  • 10 kilo soepgroente
  • 55 ontbijtkoeken
  • ruim 6 kilo drop en 3 kilo fruitsnoep
  • ca. 3 kilo soepballetjes (handgemaakt)
  • 1550 routebeschrijvingen
  • 6 rollen toiletpapier voor het mobiele toilet
  • en meer...

• Ruim 200 vrijwilligers-uren

En voor dat laatste willen we graag die enthousiaste medewerkers bedanken!!