49e Nijmegen-Rotterdam

22-09-2014

De 49e Nijmegen-Rotterdam van 160km op 20-21 september 2014 was een bijzondere wandeling. Bij de start al was er grote bezorgdheid vanwege de hartklachten van Cock Don, die later die dag werd geopereerd. Natuurlijk was iedereen zeer betrokken bij zijn gezondheid. Verder kwamen de deelnemers op enkele plekken direkt langs herdenkingen van Operatie Market Garden, 70 jaar geleden.

Rond 9:00 uur kwamen de eerste mensen van RWV in Nijmegen aan. Gedurende de tijd tot de start werd het steeds drukker. Mederwerkers en wandelaars ontmoeten elkaar om het avontuur van 160 km wandelen aan te gaan. Bij aankomst van het busje van Europepallet blijkt dat Cock zich niet echt goed voelt. Pijn op de borst meldt hij. Zelf besluit hij om met Yvo naar het ziekenhuis te gaan. Daar laten ze hem niet gaan. Yvo komt wel terug en heeft een set instructies van Cock ontvangen om vooral de wandeltocht goed te laten verlopen. Wij maken ons meer orgen om zijn gezondheid. Natuurlijk gaat Ilona naar het ziekenhuis om van de doktoren te horen hoe het ermee staat. Toen men voldoende was geinformeerd is er in een medisch team vlot besloten om de belangrijkste vernauwing te dotteren en een 'stent' te zetten.
Ondertussen zijn de wandelaars (74) vertrokken. Via een andere route dan normaal gaat men dan naar de Oosterhoutsedijk.
OosterhoutMen reageert enthousiast en roept gelijk: "laat dit er maar in zitten volgend jaar". We houden rekening met de extra 700m die dit betekend in de route, maar het lijkt geen slecht idee.

Na Heteren gaan de wandelaars via onder andere de Ginkelse Heide. Dit jaar vindt daar de grootste herdenking plaats van de operatie Market Garden die we daar ooit zagen. Duizende voetgangers en fietsers verplatsen zich op het fietspad dat door onze wandelaars wordt gebruikt als wandelroute. Lastig die drukte! Maar, wel kan men ondertussen meekijken en meebeleven wat er gebeurt. Er worden honderden parachutisten gedropt en er zijn diverse opstellingen van een militair kamp zoals dat in die tijd zou kunnen zijn geweest.
GinkelseheideDe eerste lopers komen nog net drroog aan in Ede. De overige lopers krijgen een enorme hoosbui, inclusief onweer over zich heen. Ook het traject hierna richting Leersum is nat. Twee deelnemers zijn genoodzaakt om te stoppen in Leersum. Daar wordt na een prima maaltijd netjes op tijd vertrokken. Het schema is op geen enkel moment in gevaar, en dat zal zo blijven tot de finish. We horen dat het goed gaat met Cock, en dat is voor iedereen een opluchting. Ilona loopt zelfs van Ederveen tot Leersum mee. De nacht verloopt ook bijzonder. Diverse wandelaars geven de pijlers op de rust in Bunnik complimeneten over de markering met lampjes. Als we dan vertellen dat er 15 wandelaars zijn fout gelopen is er verbazing. "Er waren opeens geen lampjes meer, maar er liepen nog mensen voor ons" vertelde de foutlopers ons. Zij vonden op aanwijzing van de marsleiding zelf de route weer en vervolgden allemaal gewoon de route. Tussen Bunnik en Nieuwegein was er ook een nieuw stuk route bedacht. Ook hierover kregen we enthousiaste reacties. Misschien moeten we dat er dus ook in laten zitten in de toekomst. Na Nieuwegein kwam er geen uitvallers meer bij en zodoende liepen 67 mensen Nijmegen-Rotterdam 2014 uit. De laatste etappes zijn er steeds meer belangstellenden onderweg om de wandelaars en soms specifiek hun familileden of vrienden aan te moedigen. Dat wordt zeer gewaardeerd. Ook de laatste etappe vanaf Waddinxveen verloopt prima. Er verzamelt zich een groep van ongeveer 30-35 wandelaars die gezamelijk de allerlaatste meters aflegt.

Aaf Peters 30 x Nijmege-Rotterdam draagt RWV vlagVoorop lopen Rein Pistorius en Aaf Peters die respectievelijk voor de 20e en 30e keer finishen. Aaf kreeg de eer op de laatste meters de vlag van RWV te dragen. We horen ondertussen dat Cock waarschijnlijk die dag nog uit het Nijmeegse ziekenhuis vertrekt en naar Rotterdam komt. Een dag later horen we dat hij thuis is. Hij heeft een vervolgafspraak en hij heeft de opdracht om zich rustig te houden. Dat zal niet meevallen.
Na een douche en een vlotte afsluiting met alle deelnemers en vrijwilligers zit de 49e Nijmegen-Rotterdam erop. RWV bedankt alle belangstellenden, deelnemers, vrijwilligers  en sponsors voor hun bijdrage.

Klik <HIER> om de fotoreportage van Nijmegen-Rotterdam 2014 te bekijken.