Capelse Tweedaagse 2014 was winters

28-12-2014

De Capelse Tweedaagse van 27-28 december 2014 zal net als veel voorgaande edities als bijzonder in de boeken gaan. Dit keer is het plotselinge winterse weer de spelbreker voor een mooie wandeltweedaagse.

Op zaterdag 27 december werd door de organisatie de 35km route geschrapt. De natte sneeuw maakte het gevaarlijk koud en glad. Zondag 28 december was die natte sneeuw bevroren en waren wegen en paden vaak zeer slecht begaanbaar. Hierdoor moest worden besloten de 35 en de 25 km route niet te laten lopen. Veiligheid van deelnemers en vrijwilligers staat immers voorop.

De 134 wandelaars van zaterdag  (55% op de 25 km = 75x) kregen de hele dag te maken met neerslag in de vorm van natte sneeuw. Die sneeuw bleef liggen, maar vanwege de temperatuur van net boven het vriespunt was het vooral nat. Gelukkig kwam iedereen gezond terug in de kantine van KCC. Voor de nacht van zaterdag op zondag was een temperatuur van -4 verwacht. Dat kwam uit, waardoor de natte sneeuw bevroor en een hobbel-ijs-vlakte veroorzaakte op veel paden. Met name een groot deel van de 25km route was nauwelijks begaanbaar. In alle vroegte moest dus toch besloten worden de lange afstanden te cancelen. Toch kwamen op zondag nog 211 (171x 15km) wandelaars naar de start. En dan te bedenken dat 27 mensen die voor de Tweedaagse hadden ingeschreven zondag niet kwamen wandelen. Er was over het algemeen veel begrip voor de maatregelen. Een handje vol fanatieke wandelaars deed twee maal een rondje om zo toch hun kilometers te maken. Als organisatie zijn we blij met het verloop van deze tocht; geen ongelukken. We zijn vooral trots op de prestatie van de vrijwilligers en de deelnemers onder wederom bizarre omstandigheden.