Rhoonse Griendentocht 2015

26-01-2015

Op vrijdagavond 23 januari vonden de weermannen van het KNMI het nodig om code Oranje te geven voor zaterdag nacht en ochtend. Met de Rhoonse Griendentocht op zaterdag 24 en zondag 25 januari probeerde het weer dus opnieuw beeldbepalend te zijn, net als bij de recente Capelse Tweedaagse. Zou het dan weer een teleurstellend weekend worden voor de RWV en vereniging Goudenkruisdragers?

Op zaterdag kozen veel mensen voor hun veiligheid en bleven thuis, zo hoorden we. Ook waren er wandelaars onderweg met het openbaar vervoer en hebben nooit Rhoon bereikt omdat treinen vaststonden. Voor vrijwilligers en wandelaars begon de Rhoonse Griendentocht met gladheid en vieze, natte sneeuw. Toch gingen zaterdag  273 wandelaars op pad voor 40 tot 5 kilometer. In de loop van de ochtend stopte het met sneeuwen en later brak zelfs het zonnetje door. Het was prachtig weer om foto's te maken. Kijk maar eens in ons fotoalbum op: http://www.rwv.mijnalbums.nl/ Gelukkig was er voor zondag geen slecht weer aangekondigd, waardoor veel van de mensen die zaterdag niet naar RWV waren gekomen alsnog richting Rhoon kwamen om te wandelen. Exact 400 meer dan een dag eerder, dus 673 wandelaars. In twee dagen dus 946 wandelaars. De verzorgingsposten hadden het zondag geen moment rustig. Met moeite kon er steeds op tijd verse soep of koffie zijn voor de deelnemers. Het startbureau moest stevig doorwerken. De pijlers hadden alle routes met papieren pijlen moeten markeren op zaterdag (of al eerder) omdat dit niet met krijt mogelijk was. Zondag werd alsnog de route gemarkeerd met krijtpijlen en kon men ook aan de klus van het ophalen van pijlen beginnen. Kortom: De RWV vrijwilligers waren goud waard dit weekend. Dat hoorden we ook van veel wandelaars. Daaronder was een groot aantal (*) leden van de vereniging 'Goudenkruisdragers Vierdaagse Nijmegen'. Deze vereniging had de Rhoonse Griendentocht bij hun leden aanbevolen als ontmoetingsmoment. 'Powered by GKD' stond op het stempel dat daarbij hoort. Terugkijkend kunnen we makkelijk stellen dat het weer niet is staat is geweest om het succes van de Rhoonse Griendentocht tegen te houden. En dat is een compliment aan de wandelaars en de RWV vrijwilligers. Bedankt!!

(*) Zodra dat aantal bekend is zullen we dat hier melden.