Omreken (team) wedstrijd

04-05-2013

Op 4 mei werd op de atletiekbaan Langepad een bijzondere snelwandelwedstrijd gehouden. Het betrof een teamwedstrijd. Er deden 9 teams van 3 personen mee. De wedstrijdtijden op 1000m, 3000m of 5000m werden omgerekend tot een prestatie die is te vergelijken met een 5000m gelopen door een man van 27 jaar oud. Dat levert natuurlijk een verrassende uitslag op.

Bij het omrekenen wordt met leefttijd, afstand en geslacht rekening gehouden. Van de jonge deelnemers verwachten we immers niet dezelfde tijden als van een volwassene. Ook de oude atleten gaan natuurlijk wat langzamer. Van vrouwen weten we dat ze gemiddeld wat langzamer lopen dan mannen. Voor al die zaken is een factor bepaald die we al een aantal jaren gebruiken. De uitslag is bijzonder. Niet de snelste maar de beste snelwandelaar staat bovenaan. Theo Koenis mag zich de winnaar noemen. Hij vormde samen met Bé Duit en Bernard Krabbendam het winnende team. Bekijk <hier> de uitslag.