Nacht van de Vluchteling 2013

10-05-2013

De 600 wandelaars die meededen aan de 4e Nacht van de Vluchteling haalden ruim 150.000 euro sponsorgeld bij elkaar om daarmee in Zuid Soedan landmijnen op te ruimen. We kijken terug op een geslaagd evenement.

De 40km lange wandeltocht van Rotterdam naar Den Haag starte om even na 0:00 in de nacht van 9 op 10 mei 2013. De Nacht van de Vluchteling begon ongeveer twee uur daarvoor met een enthousiast voorprogramma in Las Palmas met diverse artiesten. Olga Commandeur zorgde met haar warming-up voor het opwarmen van de spieren. Om even voor middernacht verplaatste iedereen zicht naar de Erasmusbrug. Burgemeester Aboutaleb en caberetier Youp van 't Hek gaven het startschot. De stroom van 600 wandelaars zette zich in beweging. Een lang lint liep over de Erasmuusbrug, langs de Maas, via Woudestein naar het Kralingsebos. Daar werd men bewustgemaakrt waarom men meedeed. We (Loes en Wilfried) hadden daar met behulp van borden en afzetlinten een 'mijnenveld' gemarkeerd. Plotseling moest men dus uitwijken, zoals men dat ook in Soedan en andere (voormalig) oorloggebieden moet doen. Natuurlijk was dat niet de enige markering langs de route. RWV-ers (Astrid en Gijs) hadden de hele wandeling met bordjes gemarkeerd. Op donkere plaatsen voorzien van een lampje. Coert en Frans gingen met een rugzak krijt op weg en brachten de krijtpijlen aan die de wandelaars de juiste weg wezen. Er was veel waardering voor de route en de markering. De leuke teksten van Coert en Frans motiveerde de wandelaars om door te gaan. Veel wandelaars hadden best een extra motivatie nodig. Ardie startte in Rotterdam een half uur achter de wandelaars en haalde wandelend de bordjes op. Aan de Nacht van de Vluchteling deden veel niet of minder ervaren wandelaars mee. Live, via Radio2 gaf VARA DJ Sander de Heer verslag van zijn wandeling. We hoorden hoe hij trots de finish haalde. Om 12:00 uur kwamen de allerlaatste wandelaars over de finish. Toen hadden we ook de laatste bordjes weer opgeruimd. Wij willen hier de RWV ploeg (Ardie, Astrid, Loes, Coert, Frans, Wilfried en Gijs) bedanken! Bekijk hier een verslagje van Omroep West. Hieronder ziet u nog een aardig filmpje over de Nacht van de Vluchteling 2013.