100ste 4-Daagse Nijmegen

23-07-2016

Van 19 tot en met 22 juli 2016 vond de 100ste editie van de Vierdaagse in Nijmegen plaats. Een bijzondere jubileum editie met veel extra activiteiten. Veel van onze leden deden mee aan deze 4Daagse en aan de jubileum activiteiten.

Stertochten

Het feest van de 100ste Vierdaagse begon al op 9 juli. In iedere provinciehoofdstad werd de vlag van de provincie overhandigd aan een groep wandelaars. In estafette werd de vlag in 9 dagen naar Nijmegen gebracht. De wandelingen hadden de naam Stertocht, vanwege de routes die vanuit alle hoeken van het land als het ware een ster vormen met als centrum de stad Nijmegen. RWV-ers waren met name betrokken bij de wandeling vanuit Zuid-Holland. Leuk is messchien ook om te melden dat de Gelderse Stertocht ook de Apeldoornse Vierdaagse in het etappeschema had opgenomen. Voor veel RWV-ers was dit een leuke opmaat voor de Vierdaagse in Nijmegen.

Apeldoornse Vierdaagse

Ook dit jaar was het een week voor de Nijmeegse de beurt aan de Apeldoornse Vierdaagse. Met steeds meer het karakter van een 'gewone meerdaagse' heeft deze vierdaagse natuurlijk nog wel een bijzondere achtergrond. Dat blijkt wel als u weet dat Dick van der Tang de RWV-lijst aanvoert met 53 succesvolle deelnames. U vindt een overzicht van de aanwezige RWV-ers <HIER>. Geeft u eventuele aanvullingen of correctie door via Voorzitter@RotterdamseWandelsportVereniging.nl?

Parade en Aanmelding

Zondag 17 juli en maandag 18 kon men zich aanmelden op het Vierdaagseterrein. De RWV was daar ook goed zichtbaar aanwezig om uw naam op de RWV-lijst te zetten.

Het resultaat mag er zijn. Deed u mee, maar staat u niet op de lijst, of heeft u andere correcties, geef dat dan door. We maken het overzicht liefst zo compleet mogelijk. Piet Janssens voert de lijst met bijna 200 RWV-ers aan. Hij liep de vierdaags voor de 51e keer uit. Bert Timmermans en Ger Reneerkens wandelde een speciaal jubileum bij elkaar door dit jaat voor de 40e keer te finishen.

Zondagmiddag werden ook de Stertochten afgesloten en de Vierdaagse geopend met de Parade. Vanuit Lent liepen ook veel RWV-ers mee in de straat parade.

55 kilometer

Na de 50e Vierdaagse werd de 55 km route afgeschaft en war er voor de heren (en later ook als keuze voor de dames) de maximale afstand van 50 kilometer. Voor de 100ste werd eenmalig de 55 kilometerafstand mogelijk (als keuze). Heel veel wandelaars deden de 55 km. Meer dan de organisatie had verwacht. Ook bij de deelnemende RWV-ers was de 55 km populair. Onze collega's van wsv RET hadden het extra druk vanwege omdat de 55 km route op veel plekken iet langs de gebruikelijke rustposten kwam. RWV kon gelukkig helpen met het beschikbaar stellen van wat verzorgingsmateriaal. Iedereen die het is gelukt, 4x55km, van harte gefeliciteerd!

Ereronde

Om ongeveer 17:00 uur vetrok iedere middag voorafgaande aan een wandeldag een wisselende groep van 25 geselecteerde wandelaars, voor een extra wandeling over het 50 km parcours van de volgende dag. Relatief veel RWV-ers waren betrokken bij de organisatie of als deelnemer aan de Ereronde. Het publiek in de doorkomstplaatsen als Bemmel, Elst, Wijchen, Grave en Cuijk waren dolenthousiast bij de doorkomst van de wandelgroep. Het was bijzonder, leuk, gezellig en zeker ook zwaar. Het zijn immers toch 100 of 150 km die aaneengesloten worden gewandeld. En bij de keuze voor de 55 km zelfs nog meer. 89 van de 100 Ererondedeelnemers slaagde voor de Ereronde plus de Vierdaagse. Hoe bijzonder het was is te zien in de filmpjes die er zijn gemaakt van dag een, twee, drie en vier.

RWV in beeld

De live-uitzending van de intocht duurde 11 uur. Al vanaf 7 uur 's morgens was de KRO/NOS ploeg bezig beelden te maken en achtergrond informatie te geven. Op diverse momenten kwamen RWV-ers prominent in beeld. Interviews vanwege deelname aan de Ereronde of kennis van hoe het vroeger ging. Zo zagen we onze Suze van Vliet de naast KWBN directeur Henry Bronkhorst aan tafel bij Fons de Poel. Grappig was de opmerking van de bondsdirecteur toen hem gevraagd werd over wandelclubs: "Mevrouw zit bij de Rotterdamse Wandelsport Vereniging, daar zit veel kennis van onze sport". Toch leuk om zo te horen, toch...

De Vierdaagse zelf

Voor het wandelen was weer eigenlijk prima. De warmte waren we niet gewend en dus was het wel puffen voor sommigen. De marsleiding nam voor de woensdag zelfs de maatregelom de 40 en 30 eerder te laten starten. De afmeldbureaux bleven ook 'standaard' een half uur langer open. Helaas was dat niet voor iedereen de oplossing. De hoosbui en het onweer van de vrijdag stopte voordag de intocht op de Via Gladiola begon. Zo finishte iedereen toch weer opgedroogd in een feestelijk Nijmegen, waar zelfs Koning Willem-Alexander nog voor chaotische toestanden zorgde. Nou ja, het waren natuurlijk de wandelaars die de chaos veroorzaakte en er zo voor zorgde dat de Koning niet lang op de eretribune kon blijven zitten.
Iedereen van harte gefeliciteerd met uw prestatie!

<lijst>