Record deelname Rhoonse Griendentocht

30-01-2017

Op 28/29 januari stond de 10e RGT op het RWV programma. Met de recorddeelname van 1038 + 489 = 1527 wandelaars in twee dagen en veel positieve reacties kijken we als organisatie terug op een geslaagd evenement.

Als organisatie hadden alles voorbereid en alle vrijwilligers waren klaar voor een goede wandeling. Al vroeg, op zaterdagmorgen was het duidelijk; het is niet druk vandaag, het is extreem druk. We moeten waar mogelijk extra hard werken. Op het startbureau schreven we met zes mensen in, dat deden we nog nooit. Op de verzorgingspost stonden alle grote gasbranders voortdurend vol aan om op zaterdag ruim tweehonderd liter water te koken voor koffie, thee, chocolade en soep. Alles wat we hadden ingeslagen voor het hele weekend zagen we vlot verdwijnen. De teller bleef oplopen tot over de duizend deelnemers. Gelukkig konden we het bijhouden. Er waren voldoende route beschrijvingen en startkaarten. Voldoende plekjes om te zitten bij de verzorgingspost konden de wandelaars gelukkig vinden in het gras. En dat was mogelijk vanwege het geweldig mooie, droge en heerlijk zonnige weer. Keerzijde van de drukte ontdekten wandelaars en bewoners van het dorp Rhoon. Parkeerplaatsen in de directe omgeving raakten vol en auto’s werden niet altijd netjes weggezet. Soms werden zelfs andere auto’s geblokkeerd en kon men niet weg. Dat kan natuurlijk niet! Inmiddels hebben we contact met de gemeente Albrandswaard en gaan we voor de 11e editie in 2018 een plan maken waarbij de parkeercapaciteit word verhoogd door gebruik van de normaal afgesloten parkeerplaatsen van een aantal bedrijven in de omgeving. Voor de zondag werden inkopen gedaan en extra routebeschrijvingen gemaakt. De zondag verliep minder druk, maar niet rustig. Bijna vijfhonderd deelnemers is ook een mooi aantal. En het totaal van 1038 + 489 = 1527 (*) deelnemers is een prachtig compliment aan alle RWV-ers die zich hebben ingezet voor tien Rhoonse Griendentochten.

(*) Verdeling van de deelnemers per dag, afstand en lid van bond, RWV of niet.

Zaterdag 5km 10km 15km 20km 25km 30km 40km Totaal
Met (RWV) 0 2 2 2 3 4 2 15